Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis: de horeca dicht met kerst

de horeca dicht met kerst

De horeca heeft het bijzonder zwaar dit jaar en de corona-mededelingen van afgelopen week hebben het niet makkelijker gemaakt. We zitten tot half januari in een zware lockdown. Met als gevolg dat voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis de horeca dicht zit tijdens kerst. Gelukkig zien de meeste horeca wel een oplossing: online eten bestellen en afhaalmaaltijden met kerst.

Waarom zit de horeca dicht tijdens kerst?

Het kabinet gaf aan tijdens de persconferenties en de toespraak van Mark Rutte afgelopen week, dat de corona besmettingen blijven toenemen. Ze willen hierbij voorkomen dat de druk op de ziekenhuizen nog hoger wordt. En kiezen en daarom voor om in een zware lockdown te gaan tot in ieder geval half januari. Het enige wat de Nederlanders mogen is drie gasten uitnodigen met kerst. En het kabinet raadt aan om de horeca te steunen door te gaan voor afhaalmaaltijden met kerst en online eten te bestellen bij de favoriete restaurants.

Hoe ziet de nabije toekomst eruit voor de horeca?

Toch blijft het voor de horeca een zware periode. Er wordt weinig perspectief geboden door het kabinet. De reden voor de sluiting heeft te maken met het feit dat andere landen dit ook op deze manier aanpakken en dat je in de horeca langer dan 15 minuten samen zou zijn. Maar in feite is dit in veel werksituaties ook zo.

De Koninklijke Horeca Nederland blijft pleiten voor meer mogelijkheden. Zij vinden dat het prima mogelijk is om in de horeca samen te komen. Vooral als er een maximaal aantal mensen per vierkante meter zou worden ingesteld. Bovendien is het enorm frustrerend dat de er geen perspectief wordt geboden en dat terwijl de situatie inmiddels echt kritiek is voor veel horeca ondernemers

Volgens het kabinet is er echt pas meer mogelijk zodra er vaccinaties zijn. De Koninklijke Horeca Nederland eist dan ook een corona exit strategie, waarin duidelijk moet worden wat de rol kan zijn van sneltesten en vaccinaties en hoe deze ervoor kunnen zorgen dat de horeca zo snel mogelijk weer open kan.

De oplossing: eten bestellen voor kerst?

Toch zal de horeca ook dit moment nog wel gewoon geld moeten binnenhalen. Ondanks de steunpakketten is het vrijwel onhaalbaar om daarvan te leven. Ze zullen ook nu de schouders eronder moeten zetten en door blijven gaan. Een van deze manier is volledig sturen op online eten bestellen en afhaalmaaltijden voor kerst.

4 tips om te laten zien dat jouw gasten bij jou online eten kunnen bestellen

Alleen hoe zorg je er dan voor dat jouw vaste gasten jouw restaurant blijven vinden? Daar hebben we vier tips voor:

Zorg voor een eigen uitgebreide digitale service
We hebben dit jaar allemaal gemerkt dat we grotendeels afhankelijk zijn geworden van online. Je hoeft je niet af te vragen of een digitale service je verder gaat helpen. Je kan er gewoon niet meer om heen. Het is daarom belangrijk om te investeren in jouw eigen online mogelijkheden waardoor klanten online eten kunnen bestellen. Met een focus op: hoe verloopt het proces van browsen op de website tot aan het gerecht dat op tafel staat. Hierbij moet rekening worden gehouden met de bezorgdienst en de marketingstrategieën. Het vraagt om een hele flexibele service met een snel reactievermogen, wanneer er veranderingen optreden. Denk aan een piek in de vraag naar een specifiek gerecht. Al kun je dit met kerst voorkomen door mensen op tijd vooraf te laten bestellen.

Daarnaast is het ook verstandig om actief online te communiceren dat het mogelijk is om online eten te bestellen. Te veel restaurants laten dit nog liggen in hun online communicatie. Waardoor jouw vaste gasten misschien helemaal niet weten dat jij eten kan bezorgen.

Luister actief naar jouw klanten
Het is belangrijk om direct contact met klanten te blijven onderhouden. Zij zijn immers de mensen die jou de belangrijkste informatie kunnen geven over: wat ze leuk vinden, op welk tijdstip ze eten willen bestellen en of het voor een specifieke gelegenheid is. Het is belangrijk om actief te luisteren, zodat je dit kan gebruiken in jouw online communicatie en een nog persoonlijkere service kan bieden. Dit stelt jou in staat om jouw klanten dichtbij te houden en te blijven herinneren aan jouw restaurant.

Versterk jouw klantenservice
Volgens een onderzoek is de verkoop van afhaalmaaltijden bij restaurants met 16% gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. Hierbij draait het niet alleen om lekker eten, maar ook om de service. Het is belangrijk dat de ervaring positief is op ieder moment, vanaf het aanklikken van de bestelpagina, het kiezen van het gerecht, tot aan het betalen en ontvangen. Daarnaast heeft de klant ook het vertrouwen nodig dat als ze vragen hebben, ze gerust kunnen mailen of bellen om een antwoord te krijgen. Wees dus op ieder moment bereikbaar voor jouw klanten.

Verkoop een ervaring
Als er een les belangrijk is in wat we hebben geleerd in de afgelopen periode met online eten bestellen, dan is het wel dat het eten net zo belangrijk is als de gehele ervaring. Van website tot aan hoe het gerecht op tafel wordt gezet. Of het nu gaat om een speciale verpakking of een persoonlijke notitie. Je laat op deze manier zien dat je de klant ziet en mensen hebben op dit moment veel behoefte aan comfort en aandacht. Wat in de kerstperiode waarschijnlijk nog belangrijker gaat worden. Zelfs alleen een briefje met ‘tot ziens’ of een speciale aanbieding bij de bestelling, kan jou onderscheiden als restaurant. Besteed dus ook met de kerst wat extra aandacht aan hoe jij jouw afhaalmaaltijden serveert.

Met behulp van deze tips weet je zeker dat je een restaurantwaardige ervaring neer gaat zetten voor jouw klanten. Dit verhoogt ook de kans dat ze na de kerst nog eens online eten gaan bestellen. En natuurlijk dat ze gewoon weer in jouw restaurant te gast zijn, zodra de restaurants weer open mogen.

Op welke manier ga jij aan jouw klanten laten zien dat je ze waardeert en dat je ook in deze tijden voor ze klaar staat?