Pandemie brengt grote veranderingen in de voedingsindustrie

grote veranderingen in de voedingsindustrie

De aanhoudende corona pandemie heeft de voedselindustrie op zijn kop gezet en totaal veranderd. Dit blijkt ook uit het onderzoek van het technologiebedrijf Panasonic Corporation of North America. Zij hebben onderzoek gedaan naar de uitdagingen en veranderingen binnen de voedingsindustrie op dit moment. In dit artikel laten we je zien wat dat precies inhoudt.

Veranderingen in consumentengedrag

Door de pandemie zijn mensen zich anders gaan gedragen en hebben ze ander behoeften gekregen. Zo hebben mensen veel meer behoefte aan veilige, gezonde en verantwoordelijke voeding. Op deze manier proberen ze goed voor zichzelf te zorgen en hun lichaam gezond te houden. Maar los daarvan houden ze zich ook meer bezig met hun eigen gezondheid en veiligheid. Ook in omgang met andere mensen. Mede daardoor hebben ze hele andere behoeftes gekregen als het gaat om winkelen en eten bestellen. Vooral rondom bezorgmethoden willen ze graag steeds meer gemak ervaren.

Wendbaarheid

De voedselindustrie had dit jaar te maken met erg veel uitdagingen, veelal met grote invloed op de omzet. Maar wat bleek? Veel activiteiten van supermarkten, buurtwinkels en restaurants konden worden getransformeerd om toch aan de behoeften van de consument te kunnen voldoen. Dit vraagt echter wel om wendbaarheid. De voedselindustrie moest snel en flexibel optreden om op tijd met nieuwe plannen te kunnen komen. Daarbij moesten ze ook vlot keuzes maken, zelfs bij soms hele ingrijpende keuzes. En nog steeds.

Maar uit het onderzoek bleek dat 1 op de 4 bedrijven in de voedselindustrie er 8 tot 12 weken over deden om, om te schakelen naar een bedrijfsvoering die past bij de huidige pandemie. Hierin wordt wendbaarheid als sleutelfactor voor zakelijk succes gezien, ook straks in de nasleep van de pandemie. Het maakt de veranderingen die vandaag nodig zijn mogelijk.

Dit vraag ook om een gedeelde strategische visie, teams die samen de schouders eronder zetten en een ondernemingscultuur die het mogelijk maakt om snel beslissingen te nemen.

Innovatie voor het gemak en veiligheid van de consument

Verder moest de voedselindustrie vooral gaan kijken naar wat er voor de consument belangrijk is. Gemak en veiligheid staat voorop. In het onderzoek was zelfs 53% van de respondenten van mening dat de klanten meer bereid zijn om mee te werken een persoonlijk identificeerbare herkenningstechnologieën, als dit bijdraagt aan het gemak en de veiligheid. Hierdoor lopen sommige bedrijven nu 3 jaar voor op hun verwachte innovatieproces.

Acceptatie van technologie, zoals een digitale menukaart

Maar naast wendbaarheid vraagt de hele situatie ook om acceptatie van de (nieuwe) digitale technologie. Ook deze vaardigheid is essentieel voor zakelijk succes op het moment. Zo zagen veel bedrijven dat er behoefte is naar contactloos betalen, voedselkluisjes om eten af te halen en het gebruik van gezichtsherkenning of kentekenherkenning. Maar bij de horeca zag je ook dat zij aan de slag gingen met een bestelplatform voor de horeca en een digitale menukaart. Alles om de voedselindustrie draaiende te houden.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je snel de veranderende technologie kan toepassen? In de eerste plaats is het belangrijk om te focussen op twee hoofddoelen:
1. Combineer fysiek, digitaal en mobiel winkelen. Via internet of in een app bestellen is veel belangrijker geworden dan eerst.
2. Kijk naar de veranderende verwachtingen van de klant, vooral rondom gezondheid en veiligheid.

Hierbij komt de focus op twee prioriteiten:
1. Verhoog de automatisering van processen om kwaliteit te verbeteren en de efficiëntie op te krikken. Dit verhoogt ook meteen de klanttevredenheid.
2. Verbeter de ervaring van de klant, bijvoorbeeld door te innoveren met contactloze technologieën welke de gezondheid en veiligheid van zowel de klant als de medewerker beschermen.

Als je deze vier zaken in je achterhoofd houdt wordt het een stuk makkelijker om te bepalen welke keuzes je moet maken.

De ontwikkelingen gaan door in de toekomst

Door de onzekerheid van de pandemie en de veranderende behoefte van de consument, zien we dat ze ontwikkelingen hier zeker nog niet gaan stoppen. De komende 24 maanden zal het innoveren van business modellen blijven doorgaan. Zo zal er de komende tijd verder geëxperimenteerd worden met vier vormen van bedrijfsvoering binnen de voedselindustrie:

• In-house, last mile-levering, waarbij het mogelijk is om ook het bezorgen van goederen aan te bieden. Zonder hierbij afhankelijk te zijn van diensten van derden. Dit zal de kosten van online eten bestellen enorm drukken voor de horeca en dit maakt ook dat ze meer invloed kunnen uitoefenen op de consumentenbeleving. Door bijvoorbeeld te bezorgen met behulp van eigen medewerkers in werkkleding, voorzien van het eigen logo.

• Speciale oplossingen voor het ophalen van eten, zoals kluisjes voor contactloos ophalen. Waardoor er helemaal geen fysiek contact meer plaats hoeft te vinden.

• Drive-thru only winkels, waarbij mensen helemaal niet meer naar binnen hoeven om iets te kopen.

• Self-service winkels, waarbij geen personeel meer achter de kassa hoeft te staan, maar je gewoon zelf kan afrekenen.

Maar er wordt ook gekeken naar de algemene keten, waarbij de diverse onderdelen verder worden opgesplitst. Zo zal winkelen plaats vinden op één locatie, de levering op een andere locatie en het voorbereiden van het eten weer op een andere locatie. Met dit idee in het achterhoofd komen er innovaties naar boven, zoals kleinere winkels om de voetafdruk te verkleinen en meer te verschuiven naar e-commerce. Of wat denk je van ghost kitchens, waarbij er een keuken wordt opgericht enkel voor het bereiden van voedsel wat online wordt besteld.

Conclusie

De pandemie heeft een enorme impact (gehad) op de manier waarop mensen leven en hoe bedrijven in de voedselindustrie daar mee om moeten gaan. De voedselindustrie staat voor een ongekend grote uitdaging. Het belangrijkste daarbij is de verschuiving van consumentengedrag naar online bestellen, ophalen en bezorgen. Dit vraagt om passende digitale, mobiele en fysieke winkelervaringen, waarbij gezondheid en gemak hoog in het vaandel staan. Om deze verschuiving te kunnen waarmaken moet de voedselindustrie enorm wendbaar optreden en meegaan in de innovaties. Alleen op deze manier is zakelijk succes mogelijk gedurende de pandemie. Maar ook na de pandemie zullen de innovatieve technologieën door blijven ontwikkelen. We zijn er nog lang niet klaar mee!