Hoe de pandemie de digitale verkoop heeft veranderd

webshop voor de horeca

De huidige pandemie heeft de digitale en online verkopen behoorlijk veranderd. De “nieuwe” trends die daarbij horen, zou je zeker als horecaondernemer moeten omarmen. Fysieke restaurants, cafés en bistro’s blijven gesloten zolang we gebukt gaan onder de lockdown. Maar hoe gaan we om met deze veranderingen en welk effect heeft de pandemie op de online verkopen van nu?

De opkomst van de qr-code: effectief en online onmisbaar

De introductie van de qr-code in 2000 ligt nog vers in ons geheugen. De wat opmerkelijk ogende code in de vorm van een vierkant, werd ruim 20 jaar geleden vooral gebruikt voor marketingdoeleinden en online campagnes. Marketeers gebruikten de codes vooral om bezoekers met één handeling meer informatie te kunnen geven over een product of dienst.

Toch heeft het een tijd geduurd voordat de qr-code werd omarmd. Het installeren van een applicatie voor het scannen van de code was één van de argumenten om QR links te laten liggen. Toch werd de waarde al snel duidelijk. De codes werden steeds meer gebruikt voor het snel kunnen afhandelen van retourzendingen, het volgen van een bestelling en later ook voor het doen van betalingen via iDEAL.

Tegenwoordig zijn qr-codes ook onmisbaar binnen een slim bestelsysteem voor de horeca én het realiseren van digitale menukaarten. Binnen de horeca wordt een fysieke menukaart steeds vaker en meer vervangen door een qr-menu. Dit werkt sneller, hygiënischer en volgens de wensen van de klant. Dat geldt uiteraard ook voor afhaal en bezorgservices.

De qr-code maakt de lockdown een stukje dragelijker

De huidige pandemie heeft de digitale verkoop veranderd. Dat komt mede omdat steeds meer bedrijven gebruik maken van qr-codes. Dat geldt zeker voor de horeca. Want ook als horecaondernemer wil je tegemoet kunnen komen aan de behoefte van de klant. Zeker nu. Werken met een digitale menukaart is daar een voorbeeld van.

Het laten drukken van fysieke menukaarten is niet meer nodig. Dit bespaart behoorlijk op de kosten. Daarnaast kan een qr-menu realtime worden aangepast én worden gebruikt als bestel app. Bijvoorbeeld voor het laten afhalen of bezorgen van maaltijden. Via het qr-menu van een restaurant kunnen klanten tevens veilig betalingen verrichten.

Door de pandemie zijn we min of meer gedwongen om creatiever en ruimer te gaan denken. Fysieke verkoop is niet mogelijk, op zijn minst moeilijk of behept met beperkingen. Waar je als horecaondernemer voor de pandemie mogelijk nog niet nadacht over een afhaal of bezorgservice, is dat nu een vanzelfsprekendheid. De pandemie zorgt er immers voor dat dit de enige manier is voor het behalen van omzet.

Hoe de pandemie ook jouw horeca onderneming heeft doen veranderen

De kans is groot dat je voor de lockdown alleen gasten ontving in jouw fysieke restaurant, café of eetgelegenheid. Het omzetpercentage van digitale verkopen was wellicht niet hoog genoeg om na te denken over uitbreiding of een andere manier van aanpak. Nu is dat anders. De focus ligt tijdens de crisis namelijk veel meer op online verkoop. Bijvoorbeeld in de vorm van afhaal- of bezorgmaaltijden.

Maar hoe implementeer je deze service als je hier voor de pandemie nooit over hebt nagedacht? Het grootste deel van de inkomsten was immers afkomstig van fysieke verkopen. Door gebruik te maken van een qr-menu kun je eenvoudig voldoen aan de behoefte van nu. Je speelt in op de wensen van de klant, zonder het doorvoeren van grote veranderingen.

Een menukaart via een qr-code kun je ook gebruiken voor het starten van een bezorgservice. Waar klanten hun bestelling vroeger telefonisch of verbaal moesten doorgeven, zo kan dat nu eenvoudig via een qr-code. Deze digitale menukaarten zijn tevens uitgerust met een online betaalsysteem. De pandemie heeft de digitale verkopen veranderd, maar heeft in combinatie met een qr-menu ook invloed op de werkwijze binnen een fysiek restaurant.

Hoe ga je als horecaondernemer mee met deze verandering?

Contactloos betalen, hygiëne, veiligheid en gemak zijn misschien wel de meest waardevolle kenmerken van de verandering op het gebied van digitale verkopen. Veroorzaakt door de huidige pandemie. Ook in de toekomst en als de wereld weer open gaat moeten we daar rekening mee houden. Het implementeren van een digitale menukaart via een qr-code, zorgt ervoor dat je als ondernemer kunt voldoen aan de huidige eisen en behoefte van de klant.

Want ook deze behoeften zijn door toedoen van de pandemie veranderd. Wil je niet toekijken hoe de pandemie de digitale verkoop heeft veranderd, maar wil je jouw omzet effectief kunnen verhogen? De digitale menukaart van Magic QR biedt uitkomst. Het aanmaken van een persoonlijk account is zelfs geheel gratis.

Per transactie betaal je geen fee zolang de teller op deze site loopt. Naast het verhogen van jouw omzet profiteer je ook van andere voordelen. Het bestelsysteem voor de horeca heeft een geïntegreerde webshop, met de mogelijkheid tot het realtime ontvangen van bestellingen én een overzicht van jouw omzet.