Online eten bestellen in het restaurant van de toekomst

Waarom overstappen op online eten bestellen?

Sinds de uitbraak van COVID-19 zijn de bezorg- en afhaalbestellingen in Nederland met 27% gestegen. Dit blijkt uit het recent onderzoek Dinning Habits 2020 uitgevoerd door Lightspeed. Redenen genoeg om hier als trotse eigenaar van een succesvolle horecagelegenheid op in te spelen. In dit artikel vind je meer uitleg over het online eten bestellen in het restaurant van de toekomst.

Wat is het restaurant van de toekomst?

Het restaurant van de toekomst is een spreekwoordelijke benaming voor de manier waarop steeds meer restaurant hun gerechten in de toekomst zullen gaan aanbieden. Het coronavirus zorgt er namelijk voor dat met name restaurant en lunchrooms binnen de horecasector hun fysieke voetafdruk opnieuw moeten bekijken.

De traditionele restaurants zijn daarnaast min of meer gedwongen om toch na denken over de mogelijkheden van online eten bestellen en afhalen. In 2019 ging namelijk nog zo’n 17 procent van alle Nederlanders minimaal één of twee keer per week uit eten. Dit percentage is een behoorlijk verschil ten opzichten van de schrale 6 procent van dit jaar.

Deze verandering is overigens niet alleen merkbaar in Nederland. Ook in andere landen heeft covid-19 ervoor gezorgd dat mensen minder gingen uiteten dan normaal. In België 39%, Duitsland 47% en in Zwitserland probeerde 36% van alle mensen restaurants te vermijden.

Online eten bestellen 2.0

Aangezien de horeca momenteel is gesloten in Nederland, stappen er steeds meer restaurants over van het eten serveren in hun restaurant naar bezorg- en afhaalopties. Hiervoor zijn natuurlijk diverse mogelijkheden beschikbaar.

Naast thuisbezorgd.nl kun je namelijk kiezen uit de meest uiteenlopende online bestelsystemen. Deze systemen zijn speciaal ontworpen voor restaurants. Door online eten te bestellen of de bestelling af te halen is het voor Nederlanders mogelijk om de restaurantervaring in huis te halen. Dat hier animo voor is blijkt uit het hetzelfde onderzoek van Lightspeed.

Hier wordt namelijk in vermeld dat 27 procent van alle respondenten aangaf meer eten online te bestellen dan voorheen. Ook kwam in het onderzoek naar voren dat 9 procent van de respondenten dit vooral doet om de Nederlandse horeca te ondersteunen.

Fine-dining in eigen huis

Net zoals elke andere horeca zijn ook de Nederlandse toprestaurants genoodzaakt hun gerechten op een andere manier te serveren. Naast de fine-dine mogelijkheden, vliegen ook de Michelin maaltijden als warme broodjes over de toonbank.

Het schijnt voor een sterrenrestaurant echter nog niet zo eenvoudig te zijn om bij de gasten dezelfde ervaring te realiseren. De ruime meerderheid beleeft een fine-dining etentje aan huis toch nét even anders dan in een restaurant. Hierbij lijkt het toch te gaan om belangrijke aspecten zoals gastvrijheid en beleving. Deze begrippen worden steeds belangrijker in restaurants en andere horecagelegenheden.

Wat verwachten restaurantgasten?

Aangezien niemand graag het risico loopt besmet te worden met het coronavirus, ontwikkelen zich tijdens deze periode ook bepaalde verwachtingen onder restaurantgasten.

Zo speelt de verhoogde alertheid (ook na COVID-19) ongetwijfeld een belangrijke rol. Daarnaast zal het thuiswerken en het vermijden van grote mensenmassa’s de behoefte om uiteten te gaan bij veel mensen doen veranderen.

Ook verwachten veel mensen dat restaurants en andere horecagelegenheden niet alleen hygiëne- en veiligheidsmaatregelen nemen, maar deze ook zichtbaar maken aan hun potentiële gasten. De kans is namelijk behoorlijk groot dat toekomstige restaurantgasten eerder een restaurant bezoeken wanneer hier zichtbaar aandacht wordt besteed aan aspecten zoals hygiëne, veiligheid en sociale afstand. Naar verwachting zullen de meest gasten hierbij zelfs hogere prijzen van hetzelfde restaurant accepteren.

Digitale menukaart

Een wereldwijde crisis zoals de verspreiding van covid-19 vraagt veel van iedereen. Naast tegenslagen brengt deze onzekere periode ook een aantal mooie initiatieven met zich mee. Zo biedt bijvoorbeeld een digitale menukaart voor veel restaurants een uitstekende oplossing.

Als restaurant kun je hiermee het huidige kassasysteem koppelen aan de software voor de digitale menukaart. Het systeem creëert vervolgens binnen no-time een digitale menukaart. Zo’n menukaart zorgt ervoor dat alles up-to-date blijft, zonder dat het restaurant hier ook maar iets extra’s voor hoeft te doen.

Aan tafel bestellen met QR-code

Naast het online eten bestellen bestaat er tegenwoordig ook de mogelijkheid om als restaurant een QR-code als bestelsysteem te gebruiken. Deze wordt door het personeel op tafel gelegd en zorgt ervoor dat gasten via hun smartphone de menukaart kunnen bekijken, bestellingen kunnen plaatsen en zelfs de rekening kunnen betalen.

Het voordeel hiervan is dat er vrijwel geen enkel contactmoment tussen het personeel en de gasten hoeft te zijn. Ook de kans op eventuele besmettingen zal hierdoor aanzienlijk afnemen. Magic QR is een uitstekend voorbeeld van zo’n platform voor horecaondernemer die gebruik willen maken van zo’n QR-code. Magic QR is gedurende lock down gratis!

Waarom overstappen op online eten bestellen?

Het doel van een restaurant blijft natuurlijk het serveren van uitstekend eten en een uitstekende service. Op het moment dat gasten niet meer ontvangen mogen worden, biedt de overstap op online eten bestellen een oplossing.

Zo brengt een digitale menukaart voor veel restaurants een aantal interessante voordelen met zich mee. Hiermee kun je onder anderen smaakmakende video’s en animaties tonen om bijvoorbeeld de aandacht van je potentiële gasten te trekken.

Ook zal een digitale menukaart de beleving van elke gast verbeteren. Via het beeldscherm kunnen gasten uitleg lezen over de verschillende gerechten. Daarnaast kun je de digitale menukaart gebruiken om gasten visueel te vermaken.

Meer weten?
Wil je meer weten over het restaurant van de toekomst? Of heb je vragen over de Magic QR aanmelding? Aarzel dan vooral niet om contact op te nemen.