Waarom QR-code technologie ineens zo belangrijk is voor de horeca

De QR-code in het restaurant

Het is misschien niet het eerste wat in je opkomt, maar naast veel andere belangrijke zaken was 2020 het jaar van de QR-code. QR-codes zijn niet nieuw. Ze bestaan zelfs al meer dan 25 jaar. Maar dit jaar lijken ze overal te zijn: een QR-code in het restaurant als toegang tot het online menu, op deuren om bezoekers te traceren en binnen bedrijven voor contactloze betaling. In dit artikel lees je meer over hoe QR-codes werken en waarom COVID-19 de weg vrijmaakte voor een intensiever gebruik van deze codes.

Wat is een QR-code?

Een QR-code, ook wel ‘snelle reactiecode’ genoemd, is de opvolger van de streepjescode. Het grote verschil is dat de QR-code informatie kan coderen zowel horizontaal als verticaal. Een streepjescode kan dit enkel horizontaal. Op deze manier kan een QR-code veel meer informatie bevatten.

Daarnaast kan een QR-code ook snel gelezen worden en bepaalde acties starten, zoals de bezoeker naar een website leiden. Dit maakt de code ook veel veelzijdiger dan de normale streepjescode.

Hoe is de QR-code ontstaan?

De QR-code is uitgevonden door de Japanse ingenieur Hara Masahiro, in 1994. Destijds om voertuigen tijdens het productieproces te kunnen volgen. De QR-code is zo ontworpen dat deze veel meer informatie kan bevatten, waardoor het in staat is om het proces van scannen en volgen van items te stroomlijnen.

De term ‘QR-code’ is een handelsmerk van het bedrijf Denso Wave. En het ontwerp? Masahiro heeft gezegd dat het zwart-witpatroon is geïnspireerd op het bordspel Go. Dit spel gebruikt zwart-wit speelstukken op een bord dat gemarkeerd is met rasters.

Sinds de uitvinding van de QR-code is het gebruik van de code steeds verder uitgebreid naar bijvoorbeeld functies binnen marketing en winkelen. En tegenwoordig zien we de QR-code ook in restaurants. In het prille begin hadden smartphonegebruikers een app nodig om de codes te kunnen scannen. Maar tegenwoordig kunnen de meeste smartphones de codes scannen via hun eigen ingebouwde camera-apps. Dit bevorderde het gebruik enorm.

De ontwikkelingen van de QR-code

Door de jaren heen, vlamde het gebruik van de QR-code af en toe weer op. Denk aan de Snapcodes (gepersonaliseerde codes van Snapchat om vrienden toevoegen makkelijker te maken). Volgens een artikel in Wired werd de CEO van Snapchat geïnspireerd doordat hij in China WeChat-gebruikers QR-codes zag scannen. Maar het algemene gebruik bleef matig, tot de komst van de pandemie. Het bleek zelfs zo te zijn dat QR-codes nuttig kunnen zijn voor functies die te maken hebben met het vertragen van de verspreiding van COVID-19.

Bovendien scheelt het ook veel dat je QR-codes tegenwoordig kan openen met de camera van je smartphone. In dit geval open je de camera-app en houd je je telefoon tegen de QR-code. Vervolgens vraagt de app of je de bijbehorende link wilt openen. Op deze manier kom je dan bijvoorbeeld bij een menu uit van een restaurant of een contactformulier. Maar het kan bedrijfseigenaren ook helpen om bij te houden hoeveel mensen er in hun winkel zijn. hierdoor kunnen ze voorkomen dat ze de pandemische beperkingen overtreden.

De QR-code in het restaurant

Oorspronkelijk werd er een functie ontwikkeld om bedrijven te helpen contact te leggen met hun klanten met behulp van QR-codes. Echter werd er in de begindagen van de pandemie niet meteen aan de QR-code gedacht als hulpmiddel. In restaurants zag je bijvoorbeeld dat contactgegevens werden verzameld met pen en papier. Er moest een betere manier zijn om het traceringsproces van bezoekers te verbeteren, oftewel de QR-code in het restaurant.

De voordelen van QR-codes in restaurants

Het was zeker niet onverstandig om QR-codes in te voeren voor restaurants. Er hangen zelfs behoorlijk wat voordelen aan.

Een QR-code is in de eerste plaats hygiënischer. Er is namelijk geen gedeelde pen of gedeeld papier meer nodig. En daarnaast is het ook veiliger om met een code te werken. Pen en papier is namelijk privacygevoelig. Wanneer het op papier staat zouden mensen foto’s kunnen maken van contactgegevens van anderen. Met behulp van een QR-code gaat dit niet meer. Niemand heeft meer ongewenst toegang tot de contactgegevens van derden.

En als laatste zijn er ook extra functies aan toe te voegen. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld een vragenlijst invullen ten behoeve van de COVID-19 symptomen, het menu bekijken of door promoties bladeren. En dat allemaal met maar één QR-code. Dit maakt het voor restaurants een stuk makkelijker om alle benodigde informatie te communiceren naar hun klanten. Ze hebben alles in één overzicht.

Verder is het natuurlijk ook zo dat je geen risico meer loopt dat er fouten worden gemaakt door verkeerd begrepen namen of een rommelig handschrift. Dat is wel zo prettig wanneer deze gegevens nodig zijn voor de pandemische beperkingen.

De toekomst van de QR-code in restaurants

Wat vroeger een tool was om voorraadbeheer bij te houden in grote magazijnen, ligt tegenwoordig op tafels in restaurants. Maar bedrijven gebruiken ze ook steeds vaker voor contactloze betalingen, zelfs PayPal doet er tegenwoordig aan mee. We verwachten dan ook niet dat QR-codes binnenkort weer gaan verdwijnen.

Allereerst is de QR-code een eenvoudige manier voor bedrijven om te voldoen aan de pandemische beperkingen. Daarnaast laten de QR-codes voor menu’s mensen ook weer laagdrempelig kennismaken met de voordelen van de QR-codes. Dit heeft de mensen vertrouwen gegeven in de QR-code en de technologieën die andere landen al jaren geleden hebben aangenomen. Dit zorgt ervoor dat de code eindelijk kan doorbreken en wellicht zelfs de streepjescode gaat verslaan.

Je zal dan ook zien dat dit gaat leiden tot creatievere toepassingen en oplossingen. Sommige mensen voorspellen zelfs dat de papieren menu’s in restaurants helemaal gaan verdwijnen en worden vervangen door codes. We zijn dus nog lang niet klaar met de QR-code. We hebben namelijk net de hele bevolking geleerd om er mee te werken. Hoogstwaarschijnlijk ga je de QR-code in 2021 dan ook nog veel vaker tegenkomen.