Take away is de enige uitkomst voor de Nederlandse horeca in deze tijden

afhaalmaaltijden

De invloed van COVID-19 heeft voor veel veranderingen gezorgd voor bedrijven. Een van de belangrijkste veranderingen die we hebben gezien, is een verandering binnen de horeca. Zij hebben een grote switch gemaakt naar afhaalbestellingen. Deze verandering heeft een groot aantal van de bedrijven overeind gehouden, maar het heeft ook de kwaliteit binnen de branche verhoogd tot een niveau wat we nog niet eerder hebben gezien. Met die reden gaan we in dit artikel in op hoe jij jouw restaurant kan voorzien van een afhaalmodel en met welke overwegingen je rekening moet houden.

Wat heb je nodig om afhaalmaaltijden mogelijk te maken?

Om overzichtelijk te maken wat je nodig hebt om afhalen mogelijk te maken, hebben we de belangrijkste onderdelen voor je op een rijtje gezet.

Hoe ga je bestellingen aannemen?

Het eerste punt is enigszins voor de hand liggend, maar je hebt een techniek nodig om bestellingen aan te kunnen nemen. Het meest praktisch is om op zoek te gaan naar een online bestelsysteem. Het voordeel van een online bestelsysteem is dat dit locatie onafhankelijk is en je hoeft bijvoorbeeld niet constant een zakelijke telefoon bij je te dragen.

Je zal hierin een afweging moeten maken of je een eigen online bestelsysteem op wilt zetten of dat je wilt werken met een extern bestelsysteem, zoals de systemen van Uber Eats of Thuisbezorgd. Het voordeel van deze systemen is dat ze je meer naamsbekendheid kunnen geven, omdat dit gevestigde namen zijn. Maar in ruil voor hun diensten, vragen ze ook een fee terug van soms wel 30% van het bestelbedrag. En daarnaast moet je vertrouwen op iemand buiten jouw bedrijf welke het eten voor jou gaat bezorgen. (Heb je ons gratis bestelsysteem al gezien?)

Maar je hoeft natuurlijk niet per se te kiezen tussen een extern systeem en een eigen systeem. Je kan het ook beide doen om maximaal bereik te genereren. De meeste kassasystemen zijn namelijk in staat om integraties van betalingsproviders te accepteren, waardoor je eenvoudig een eigen online bestelsysteem op zou kunnen zetten.

Daarnaast kun je een afweging maken over of je telefonische bestellingen aan wilt nemen. Het aannemen van telefoontjes zorgt ervoor dat het personeel (tijdelijk) verdwijnt uit de keuken om telefoontjes af te handelen. Dat is wellicht niet erg bevorderlijk voor de productiviteit. Wel zou je klanten mis kunnen lopen die liever bellen dan online bestellen.

Hoe ga je de veiligheid van personeel en klanten bewaken?

Veilige omstandigheden binnen een restaurant is altijd al belangrijk geweest, maar nu met COVID-19 zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden. Door de richtlijnen rondom afstand houden, kan het zo zijn dat je minder plek kan bieden aan personeel. Daarnaast is het ook belangrijk dat je op diverse plekken desinfectiemiddel hebt staan en het personeel aan te moedigen om hun handen regelmatig te wassen en/of met handschoentjes te werken en de apparatuur vaker schoon te maken. Probeer verder ook om het keukenpersoneel en de bezorgers gescheiden te houden. Op deze manier loop je minder kans op verspreiding van het virus.

Ga je een beperkt menu aanbieden?

Sommige restaurants kiezen ervoor om hun menu te beperken tot de meest populaire items. Op deze manier proberen ze de kosten te drukken en voedselverspilling te verminderen. Je zal zelf moeten bepalen of jij ook een beperkt menu wilt gaan aanbieden. Het zal ook afhankelijk zijn van het soort eten dat je aanbiedt en hoe vaak het menu normaliter verandert.

Hoe ga je de afhaalmaaltijden verpakken?

Afhaalmaaltijden worden steeds meer de norm, wanneer je een dag niet zelf wilt koken. Maar dit heeft als gevolg dat de consument zich ook steeds bewuster wordt van de verpakkingsvraag die hij of zij creƫert.

Cateringbedrijven zien nu dan ook dat er bijvoorbeeld vraag is naar magnetronverpakkingen voor voedsel. Maar ze merken ook een verschil in de hamburgerdozen die worden verkocht. Normaliter zouden die in een verpakking gemaakt van polysteen gaan. Echter sinds Corona kiezen de restaurants liever voor een luxe-ogende kartonnen doos.

Voor een restaurant dat wil beginnen met take away maaltijden is het dan ook de vraag: welke verpakking past bij de maaltijden? Waar blijft het lang genoeg in warm en wat past bij de stijl van het restaurant?

Hoe laat je je klanten weten dat je afhaalmaaltijden aanbiedt?

Het is ook heel belangrijk om eens kritisch te kijken naar jouw marketing. Dit is niet het moment om nieuwe klanten te verleiden, maar je zal juist moeten inspelen op mensen die al regelmatig in het restaurant komen. Neem daarom eens een kijkje in je huidige klantenbestand, of liever CRM systeem als je deze hebt. En stuur gerichte mails naar jouw klanten. Denk er ook slim over na wanneer je mails of aanbiedingen gaat versturen. Zo zullen klanten rond etenstijd eerder op zoek gaan naar eetgelegenheden en sneller voor een aanbieding vallen.

Heb je geen CRM systeem? Probeer dan gebruik te maken van social media. Waarschijnlijk heb je hier een loyale klantenkring die jouw ontwikkelingen volgt. Laat hen via social media weten dat er afhaalmaaltijden beschikbaar zijn, hoe ze kunnen bestellen en wat ze kunnen bestellen.

Kan de overstap naar het take away model mijn bedrijf veranderen?

Er is een kans aanwezig dat de focus op afhaalmaaltijden op lange termijn jouw bedrijf kunnen veranderen. Want zelfs nadat de lockdown voorbij is, kan het zo zijn dat sommige mensen (zoals kwetsbaren) liever geen risico willen lopen en liever nog niet uiteten gaan. In dat geval is het zeker de moeite waard om het take away model staande te houden. Bovendien kan je hiermee ook een nieuwe markt aanboren, namelijk de doelgroep die liever afhaalt dan komt dineren.

Ben je op zoek naar een (gratis) bestelsysteem?

Bij Magic QR vinden we het belangrijk om de horeca sector te ondersteunen. Daarom komen we met een gratis QR menu, waarbij horeca ondernemers een digitaal menu kunnen aanmaken en bestellingen en betalingen kunnen ontvangen. En het fijne? Ons bestelsysteem is door iedereen gratis te gebruiken gedurende de lockdown periode.